Als je het verbrand moet je het eten anders voel je je ellendig

De eerste wet van de thermodynamica luid: energie in is energie uit. Voor calorieën geld dan: als je het eet moet je het verbranden anders sla je het op en wordt je dik.

Als het over gewichtsverlies gaat dan is de vraag kan bewegen helpen met gewichtsverlies? Laten we vooropstellen dat bewegen essentieel is voor een gezond lichaam en een gezonde geest. Maar het is niet de sleutel tot gewichtsverlies.

Als je de calorieën verbrand, moet je ze ook weer  eten, want anders voel je je ellendig. Als je wat je eet niet aanpast naar iets gezonds, verlies je geen gewicht. In de sportschool een half uur op een loopband lopen en dan een snickers nemen, dan heb je dat half uur voor niets gerend.

Een half uur hardlopen voor iemand van 90kg is ca. 375 cal. Een snickers is 500 cal per 100gr. Maar omdat er suiker inzit, heb je niet de volledige 500 cal te beschikking. Een deel wordt meteen vet omdat je insuline spiegel piekt (dit is niet helemaal waar, maar wel gedeeltelijk). En je hebt trek in nog een snickers. Waarom niet? Je hebt toch de inspanning geleverd. Maar bij de eerste ging het al mis. Dus de 2de is nog erger.

Als je het goed wil doen dan neem je een eiwit shake na de training a 117-150 calorieën. Dan doe je het al beter. Je hebt dan meer verbrand dan dat je gegeten hebt. Maar als je 350 calorieën verbrand hebt dan moet je ze ook eten. Anders voel je je niet goed. Dus of je gaat slapen, om je energie verbruik te beperken. Of je moet de calorieën er weer aan eten. Al in al heeft je lichaam een bepaalde hoeveelheid energie nodig om goed te functioneren, en jij om je goed te voelen.

Dus bewegen is essentieel voor je bloeddruk, je slaap, je lichaam compositie, endorfine, onderdrukking van snack gevoel, verbeterde aanmaak van nieuwe cellen, betere cognitieve vaardigheden en nog veel meer,  maar als je meer bewegen compenseert met slecht eten dan wordt je er uiteindelijk alleen slechter van. Na een tijdje heb je dan ook geen zin meer om te bewegen. Je lichaam gaat energie conserveren.

Als je niet zou bewegen, wat ik niet aanraad, bewegen is van essentieel belang voor de mens, dan kan je ook gezond eten en afvallen. Of slecht eten en aankomen. Uiteindelijk is wat je eet van doorslaggevend belang voor aankomen of afvallen. Bewegen is van belang voor veel andere zaken.