Dik zijn is geen oorzaak maar een Symptoom

Ik ben 43 jaar en te dik (117kg). Ik heb een verhoogde bloeddruk (140/90) en ik realiseer mij dat ik iets moet. Of beter ik realiseerde mij dat ik iets moest. En zoals met de meeste dingen  in mijn leven ga ik dan op onderzoek uit. Boeken, internet youtube.

Het eerste boek wat ik tegen kwam was: Why We Get Fat: And What to Do About It [Gary Taubes](Waarom we dik worden: en wat kunnen we er aan doen).

Gary Taubes begon  niet bij het antwoord: De 1ste wet van thermodynamica (Als je het eten, moet je het verbranden, anders sla je het op), maar begon met de vraag waarom eten we te veel. Of zoals hij het in een van zijn lezingen op youtube verwoorde:

Waarom is deze zaal vol met mensen? Dan is het antwoord niet: omdat er meer mensen binnen gekomen zijn dan er weggegaan zijn. De vraag is: waarom zijn er meer mensen binnen gekomen dan weggegaan.

Maar conventioneel zeggen we dat wel over calorieën:

Waarom ben ik dik? Dan is het antwoord niet: omdat je meer gegeten hebt dan dat je verbrand hebt. De vraag is: waarom heb je meer gegeten dan je verbrand hebt.

Dit prikkelde mijn gedachte. Enige tijd later kwam ik Dr. Lustig tegen op youtube met zijn lezing: Sugar: The Bitter Truth (Suiker: de bittere waarheid).

Dokter Lustig toont aan dat de fructose, in suiker en high fructose corn syrup, de hoofdveroorzaker is van wat er fout gaat bij dik worden. Of beter, er zijn 4 veroorzakers:

  1. Transvetten;
  2. BCAA’s (Branched-chain amino acid; leucine, isoleucine and valine),
  3. Alcohol
  4. Fructose

Wat ze veroorzaken is het metabool syndroom:

  • Abdominale obesitas (dikke buik);
  • Verhoogde bloedvetten;
  • Verlaagd HDL cholesterol;
  • Verhoogd LDL cholesterol;
  • Verhoogde bloeddruk;
  • Te hoge nuchtere suikerwaarden in het bloed of Diabetes type 2;
  • En zoals het nu wetenschappelijk aangetoond lijkt: Alzheimer

De vraag is nu waarom is suiker (fructose) zo een probleem? Het is een hoeveelheid probleem. Omdat het overal in zit. Vlees, vleeswaren, melk, toetjes, chips, koekjes, kant-en-klaar maaltijden en boven al in drankjes. Van cola , fanta en cassis en dergelijke weten we dat. Maar ook appelsap, sinaasappelsap, eigenlijk alle zoete-dranken in de supermarkt, zijn suikerwater.  Fructose is de zoete smaak van deze drankjes, maar kan niet gebruikt worden door het menselijk lichaam. Het wordt door het lichaam verwerkt als vergif. In fruit wordt het tegengif meegeleverd. Bijna alle soorten fruit hebben evenveel vezels als fructose. Maar in sapjes zijn deze vezels juist verwijdert.

Wat is aanpak nummer een van het bestrijden van obesitas bij kinderen? Geen zoete dranken meer drinken. Omdat wat je drinkt anders verteerd word dan wat je eet is het nog slechter voor je.

Wat doet suiker

Om terug te komen bij Gary Taubes en Dr Lustig, waarom eten we te veel? Het probleem zit in suiker.

Dr. Lustig legt dit uit aan de hand van het volgende voorbeeld:

Als je 2000 kcal per dag nodig hebt om goed te functioneren en je goed te voelen.  Dan moet je die 2000 kcal ook eten.
Wat nu als ik een infuus inbreng. En iedere keer als je eet extra insuline inspuit. (Insuline zorgt er voor dat een deel van je eten direct opgeslagen wordt als vet.) Aan het einde van de dag heb je dan niet 2000 kcal om te gebruiken van de 2000 zijn er 500 kcal direct omgezet in vet. Dus je voelt je ellendig en moe . Die 500 kcal moet je er dus ook bij eten. Anders blijf je je rot voelen. Maar ook dan dien ik weer extra insuline toe. Dus van die 500 kcal gaan er weer 100 direct naar vet. Dus je hebt nog steeds een tekort van 100 kcal. Dus eet je nog meer.

Koolhydraten, suiker (maar ook brood, pasta en aardappelen e.d.), veroorzaken een verhoging van de insuline spiegel in het bloed. Dus iedere keer dat je suiker (maar ook brood, pasta en aardappelen e.d.)  eet of drinkt, doe je eigenlijk hetzelfde als met het infuus insuline toevoegen.

Een constant verhoogde insulinespiegel zorgt daarnaast voor verdikking van de aderen en constante ontstekingen. Dit veroorzaakt litteken weefsel in onder andere de hersenen, met alzheimer en insuline resistentie e.d. tot gevolg.  Als er littekens zijn op de plaatsen waar zenuwen informatie overdragen dan komt de informatie niet meer door. Maar ook (weke-delen) reuma kan een gevolg zijn van een ontstekingen reactie op te veel suiker e.d.

Fructose wordt op dezelfde wijze afgebroken als alcohol. Omdat fructose, net als alcohol, nergens in het lichaam gebruikt kan worden, moet de lever het afbreken. Dat gebeurd bij vergif ook. De lever kan een beetje alcohol of fructose wel aan, een glas wijn, een kommetje rijst. Maar geen grote hoeveelheden. Met als gevolg leververvetting (het tegenwoordig veel voorkomende non alcoholic fatty liver disease(de niet door alcohol veroorzaakte lever vervetting)). En het afscheiden van High Density LDL cholesterol. Je hebt slecht LDL cholesterol, en dit (High Denisty LDL cholesterol) is de overtreffende trap daarvan.

Dr. Lustig maakt dus ook de statement dat het drinken van een blikje cola (maar ook een sapje) het zelfde is als het drinken van een blikje bier. Voor je lichaam is het het zelfde. Bier geven we niet aan onze kinderen, cola wel.

Daarnaast is suiker verslavend.  Uit onderzoek blijkt dat suiker dezelfde receptoren in de hersens aanspreekt als cocaïne, crack, heroïne en alcohol. Dus stoppen met suiker gebruiken leid tot ontwenningsverschijnselen. Moe, geïrriteerd, slecht slapen e.d.

Voor de voedselindustrie is het steeds maar meer willen eten natuurlijk fantastisch. Dit laten de statistieken ook zien. Waar vroeger de consumptie gelijke tred hield met de groei van de wereld bevolking ca. 1 procent, zie je nu een groei van 3 a 4 procent. We zijn dus per persoon meer gaan eten.

Garry Taubes is dus voorstander van geen of heel weinig koolhydraten eten. Een soort Dr Atkins of Dr Frank dieet.
Dr Lustig pakt als endocrinoloog en kinderarts het vooral aan de drankjes kant aan en meer bewegen.

Conclusie

Ik zelf ben overgestapt op voornamelijk rauw eten. Dit zorgt er voor dat je eigenlijk niets kan eten wat door de industrie gemaakt wordt. Dus ik eet fruit en groenten.  Daarnaast een beetje zout, olie en azijn. Met als resultaat. Mijn bloeddruk is aan het zakken, en mijn gewicht ook. Ik denk helderder. Ik ben rustiger. Ik heb zin om te bewegen. Ik slaap beter.

Ik ben er aan de andere kant van overtuigd dat als je alleen of voornamelijk vet en proteïne eet (Dr. Atkins, Dr. Frank), je dezelfde resultaten behaald. Wetenschappelijk onderzoek bevestigd dit ook.

De mens kan op vele diëten overleven. De Inuit op de pool eten alleen vlees en vis. De indianen in het oerwoud  voornamelijk fruit, knollen en groene bladgroenten. Iedereen leeft er goed bij. Het enige waar niemand goed bij leeft is het westerse, geraffineerde dieet van pasta, brood, aardappelen, suiker en transvetten.

Bij 80-90% van de mensen die te dik zijn, is de dikke buik een symptoom van overconsumptie van fructose en/of koolhydraten.  Als je naast een dikke buik, hoge bloeddruk, diabetes, en/of verkeerde ventwaarden hebt dan weet je het zeker.